اولویت مهم سفر دولت به آذربایجان‌غربی احیای دریاچه ارومیه است

به گزارش رکنا، آیت‌الله سید‌ ابراهیم رئیسی عصر امروز در جریان بیست و یکمین سفر استانی هیئت دولت به آذربایجان‌غربی، در دیدار با نخبگان، علماء، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم این استان‌ اظهار داشت: نخبگان پیشنهادات و نکته نظرات خود را به جلسات  این چنینی بسنده نکنند و باید نظرات و‌ پیشنهادهای ارائه شده همچنان پیگیری و طرح شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد یک حلقه ارتباطی مستقیم استاندار با جوانان انقلابی با انگیزه و دارای اندیشه یک پیشنهاد سازنده‌ای است و باید نشست با فرهیختگان از لحاظ کیفی و کمی بیشتر شود تا دولت‌مردان بتواند همیشه از دیگاه نخبگانی و نظرات جوانان استفاده کنند.

رئیس جمهور با اشاره اینکه جوانان نخبه سرمایه‌ای برای دولت و کشور است، عنوان کرد: توصیه به استاندار می‌کنیم از نکته نظرات جوانان استفاده کنند آنان می‌توانند گره‌گشا باشند و ما از نظرات نخبگان استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص استان عنوان کرد: یکی از نعماتی که خداوند برای استان ارزانی داشته نعمت امنیت و امنیت سازان همچون شهدا هستند که این استان ۱۲ هزار شهید را تقدیم نظام کرده و قطعا امنیت کشور و استان را مدیون شهدا هستیم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: نعمت دیگر استان آذربایجان غربی وحدت و انسجام ملی است در استانی که شیعه و سنی، ترک و کرد و ادیان و اقوام مختلف در این استان در کار هم همزیستی مسالمت آمیزی دارد مثال زدنی است که این انسجام زمینه پیشرفت را فراهم می‌کند و نباید اجازه دهند بیگانگان این انسجام را خدشه‌دار کنند چرا که این انسجام و وحدت موئلفه امنیت ملی بوده و خواهد بود.

وی در خصوص حل مشکلات استان عنوان کرد: برای حل مسائل استان دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمی متعددی در استان وجود دارد که باید در حل این مسائل و مسئله محوری به دولت کمک کنند؛ لازم است که این نخبگان و فرهیختگان به عنوان اتاق فکر با دولت همراه باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: مسائل و مشکلات تنها در صنایع و معادن نیست باید دانشگاهیان در حوزه‌های مختلف مانند مسائل اجتماعی، گردشگری کمک حال دولت باشند و به صورت مسئله محور نقش ایفا کنند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: مسئله خاص و مهمی در استان وجود دارد و آن دریاچه ارومیه است که نه تنها برای شهر ارومیه و منطقه بلکه برای کشور نیز مهم است؛ از اولویت‌های سفر دولت احیای دریاچه ارومیه بوده که مطالعات آن انجام و کارهایی در این خصوص انجام شده است.

وی ادامه داد: گام‌هایی در خصوص احیای دریاچه ارومیه برداشته شده که به سرانجام نرسیده است و برنامه‌ریزی هایی در این خصوص انجام شده است که به زودی دنبال خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه استان آذربایجان‌غربی قطب کشاورزی است، عنوان کرد: استان در خصوص محصولات کشاورزی مانند سیب و انگور دچار معضل بوده و صادرات مسئله مهمی است، در دولت سیزدهم کارهای متفاوتی انجام شده است که نسبت به حجم صادرات و ارزش صادرات ۶ برابر طی امسال افزایش یافته است که این موضوع بایستی توسعه یابد و بیشتر شود.

۵۲ ماده معدنی در استان آذربایجان‌غربی وجود دارد

آیت الله رئیسی در خصوص معاون استان یادآور شد: استان آذربایجان‌غربی استان معدنی بوده ۵۲ ماده معدنی در استان وجود دارد که این پتانسیل، ظرفیت ارزشمندی بوده که نباید در این خصوص خام فروشی کرد و در تلاشیم ارزش افزوده ایجاد کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: استاندار آذربایجان‌غربی در خصوص معادن اقداماتی انجام داده و شرکت ایمیدرو شش هزار میلیارد در حوزه معادن سرمایه‌گذاری کرده و در بخش خصوصی ۲۰۰ هزار میلیارد سرمایه گذاری انجام شده است.

وی تاکید کرد: در خصوص اشتغالزایی بایستی از نیروهای کارآمد و تحصیلکرده استفاده و بومی گزینی شود.

آیت الله رئیسی در خصوص مسائل و مشکلات کشاورزان استان عنوان کرد: یک  کار کارشناسی در خصوص کشاورزی انجام و ضرر و سود کشاورزان در نظر گرفته شود و یکی از اولویت های اساسی دولت خودکفایی در کالاهای اساسی است و در خودکفایی کالاهای اساسی می‌توانیم از زمین‌های حاصلخیز آذربایجان‌غربی استفاده کنیم.

وی به اقدامات ارزنده بسیج سازندگی در کشور اشاره کرد و گفت: دانشجویان دختر و پسر به صورت خود جوش و جهادی در بخش محرومیت زدایی انجام داده کهه قابل تقدیر است که بایستی گروههای جهادی تقویت و حمایت شود.

آیت الله رئیسی در خصوص بودجه سال 1401 تاکید کرد: اساس بودجه‌ریزی در سال ۱۴۰۱ بر اساس محور عدالت بوده است و سند آن آمایش سرزمین بود بخشی از شهرها و استان‌ها به صورت نسبی برخوردار تلقی و برخی غیر برخوردار تلقی می شود تلاش شده است به سمت عدالت باشد عدالت در به کارگیری انتصابات، جذب، پرداخت، اختصاص امکانات بر قرار شود.

وی تاکید کرد: دولت مردم توجه اش به مردم است مردم مهمتر بود ممکن است بخش ناراحتی به وجود  آید که ما توجیه و تبیین می‌کنیم و آن چیزی که مهم است ناراحتی مردم است آن چیزی که برای ما مهم است رضایت مردم و رضایت خداوند است.

رئیس جمهور  در خصوص استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: استان دارای امکانات و ظرفیت بسیار خوبی دارد و بازارچه‌های مرزی جزء این ظرفیت است و فعال کردن بازارچه‌های مرزی باید ساماندهی شود و ساماندهی کردن کولبرها در شرق و غرب باید انجام شود اساس آیین نامه ساماندهی وضعیت کولبری در کشور بوده که چه چیزی صادرات و واردات شود.

رئیسی تاکید کرد: فقر زیبنده نظام اسلامی نیست و شهدا در راه حق جان خود را از دست داده اند باید برای اصلاح امور کشوربا اراده مصمم در کنار یکدیگر باشیم و راه همراهی وجود ندارد و در این راه باید تلاش کرد .

وی ادامه داد: شعار باکری ما می توانیم بود و زمانی که اقای حسنی از منطقه دفاع می کرد راه هموارداشت؟ من اینده روشنی می بینم .

رئیسی ادامه داد: ما در میدان هستیم و در میدانی که مردم و ما هستیم میدان را ترک نخواهیم کرد و کار را پیش خواهیم برد .

منبع: فارس

کدخبر: 782572 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟