پاسخ دفتر روابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی به یک یادداشت مالیاتی منتشر شده در رکنا

به گزارش رکنا اقتصادی، سایت رکنا در تاریخ 1401/01/28 یادداشتی از عبدالرضا ارسطو، کارشناس اقتصادی، با عنوان "اجرای ناقص قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده / اجحاف در حقوق مالیاتی مودیان و کاهش درآمدهای مالیاتی دولت" منتشر کرد. در پی آن دفتر روابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی جوابیه ای ارسال کرد که به شرح زیر است:

"در پاسخ به مطلب منتشره در پایگاه اطلاع رسانی متبوع با عنوان "اجرای ناقص قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده احجاف در حقوق مالیاتی مودیان و کاهش درآمدهای مالیاتی دولت، در تاریخ 28/01/1401 ، مقضی است دستور فرمایید مطابق قانون جهت تنویر افکار عمومی توضیحات سازمان امور مالیاتی کشور به شرح ذیل منعکس می گردد:

درخصوص فهرست کالاهای آسیب رسان به سلامت جامعه (موضوع بند(ب) ماده (26) قانون مالیات برارزش افزوده همانگونه که اعلام می دارد: مطابق بند یاد شده مقرر شده است نوشابه های قندی گازدار و بدون گاز و سایر کالاهای آسیب رسان به سلامت به استثنای کالاهای موضوع بند (ت) این ماده، تولید داخل مشمول مالیات و عوارض با نرخ 16 درصد و واردات آن ها مشمول مالیات و عوارض با نرخ 36 درصد می باشند.

فهرست کالاهای موضوع این بند و واحدهای تولید کننده آن ها حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حداکثر یک ماه بعد آن توسط کارگروهی مرکب از نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه مزبور، وزارت صنعت،معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی تصویب می شود. تغییرات فهرست مورد نظر تا انتهای دی ماه هر سال برای اجرا در سال بعد به ترتیب فوق تصویب و توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرا اعلام می گردد. در صورت عدم تصویب فهرست مزبور در مهلت مقرر، فهرست پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از تایید شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، ملاک عمل است.

بنابراین با عنایت به مطالب مذکور، مسئولیت پیشنهاد فهرست کالاهای موضوع بند فوق یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت تصویب در کارگروهی مرکب از نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه مزبور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد که در گزارش مذکور اشتباها متولی تهیه فهرست وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام گردیده است. شایان ذکر است این سازمان طی نامه های شماره 8504/2 مورخ 21/01/1401 و 181968/2 مورخ 03/11/1400 عنوان وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست تشکیل کارگروه در اسرع وقت و ارائه پیشنهاد فهرست کالاهای مذکور را نموده که تاکنون پاسخی واصل نشده است."

بهنام سرخیل

مدیر کل دفتر روابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی

نامه دفتر روابط فرهنگ سازی مالیاتی

کدخبر: 779230 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟