امتناع بانک های همدان از ارائه خدمات بر پایه رمزهای پویا تخلف است

به گزارش رکنا، «سیدهادی مصطفوی» با اشاره لزوم ارایه خدمات غیرحضوری بانک ها براساس قانون، افزود:  با توجه به بخشنامه های متعدد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای خرداد ۱۳۹۸ ارائه خدمات غیرحضوری در بانک ها مستلزم استفاده از رمزهای پویا است.

وی اظهار داشت: بنابراین هرگونه استفاده از رمزهای دوم ایستا در تراکنش های غیرضروری ممنوع است چراکه بکارگیری رمز دوم ایستا از مصادیق آسیب پذیری امنیتی خدمات بانکی محسوب می شود.

معاون دادستان مرکز استان همدان در امور فضای مجازی افزود: در صورت بکارگیری رمز دوم ایستا از سوی بانک ها، این مسئله دارای ضمانت اجرای جبران خسارت مشتریان در موارد تائید مراجع قضایی است، با این وجود به تازگی برخی از بانک های سطح استان از اجرای دستورات قضایی و بخشنامه های بانک مرکزی امتناع می کنند.

مصطفوی تصریح کرد: استدلال بانک ها این است که بخشنامه های مربوطه دلالتی بر اجباری کردن رمز دوم پویا ندارند.

وی عنوان کرد: این در حالی است که دوری از اجرای بخشنامه ها همچنان سبب آسیب پذیری امنیت خدمات غیرحضوری و ورود خسارت به مشتریان شده و زمینه ساز تشکیل پرونده های متعدد قضایی در دادسرا و پلیس فتای استان می شود.

معاون دادستان مرکز استان همدان ادامه داد: بنابراین در مکاتبه با شورای هماهنگی بانک های استان همدان، مقرر شد ارائه خدمات غیرحضوری بر پایه رمزهای پویا را به همه بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری ابلاغ کنند.

مصطفوی تصریح کرد: همچنین تأکید شده تا اقدامات لازم برای اجرای دستورالعمل الزامات رمزهای پویا در تراکنش های مبتنی بر کارت انجام شود.

وی اظهار کرد: بدیهی است رعایت نکردن بخشنامه های ذکر شده و رفع نکردن آسیب پذیری امنیتی، واجد ضمانت اجرای جبران خسارت مشتریان بوده و در صورت امتناع از اجرای مقررات مطرح شده با تشکیل پرونده قضایی در دادسرای مرکز استان، مراتب به دادستانی کل کشور برای تعقیب کیفری بالاترین مسئول اعلام خواهد شد.

کدخبر: 707265 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟