هنوز قیمت تمام شده واحدهای طرح مسکن ملی مشخص نیست!

به گزارش رکنا، 18 آبان ماه سال 98 معاون وزیر راه و شهرسازی در اولین نشست خبری خود بعد از تکیه زدن بر صندلی معاونت مسکن و ساختمان با تشریح جزییات ثبت نام طرح ملی مسکن اعلام کرد: قیمت ساخت به‌صورت قیمت تمام‌شده در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

محمود محمودزاده افزود: در بخش زمین تدبیری اندیشیده شد برای علاقمند به مالکیت زمین، 2 سال تنفس در نظر گرفته شده و مابقی قیمت زمین به‌صورت اقساطی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه وام 75 تا 100 میلیون تومانی نیز از محل منابع بانک‌های عامل به متقاضیان با سود 18 درصد و فروش اقساطی 12ساله پرداخت خواهد شد، افزود: متقاضی باید درمرحله اول 30 درصد قیمت تمام‌شده را پرداخت کند. قیمت تمام شده  عدد فیکسی نیست که بتوانیم آن را اعلام کنیم. قیمت واحد مسکونی بسته به شرایط ثبت‌نام دارد.

در ادامه با اصرار خبرنگاران محمودزاده گفت: قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی طرح ملی 1.6 تا 2.5 میلیون تومان و به‌طور متوسط 2 میلیون تومان است.

این در حالی بود که معاون وزیر راه و شهرسازی اواسط آذرماه سال 98 تقریبا یک ماه بعد با اعلام میانگین قیمت 3.5 تا 4 میلیون تومانی یک مترمربع زمین در طرح ملی مسکن گفته بود:‌ متقاضیان باید طی 12 سال 120 میلیون تومان برای زمین پرداخت کنند.

 وی افزود: در شهرهای استان تهران میانگین یک مترمربع زمین 3.5 تا 4 میلیون تومان است. برای آپارتمان‌های پرتراکم با مساحت 38 تا 43 مترمربع در شهرهای استان تهران قیمت زمین 120 میلیون تومان تخمین زده می‌شود که متقاضیان باید این مبلغ را در اقساط 12ساله پرداخت کنند.

وی با بیان این‌که قیمت تمام‌شده ساخت نیز محاسبه و اطلاع‌رسانی خواهد شد، اضافه کرد: متقاضیان باید آورده‌ای بین 100 تا 150 میلیون تومان داشته باشند و پرداخت اقساط واحدهای مسکونی توسط متقاضیان بعد از تحویل واحد، آغاز می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه میانگین مساحت واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن را 75 مترمربع اعلام کرد و گفت: هزینه ساخت هر مترمربع از واحدهای این طرح یک تا 2.5 میلیون تومان به‌صورت ناخالص بر اساس قیمت‌های امروز خواهد بود.

چند روز بعد یعنی 22 آذر 98 نوبت مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن رسید تا آب پاکی را روی دست متقاضیان طرح ملی مسکن بریزد. پروانه اصلانی با اشاره به اینکه قیمت ساخت واحدهای طرح ملی مسکن بر اساس فهرست بهای سازمان بودجه است، گفته بود: بر این اساس برای هرمترمربع 2میلیون و 770 هزار تومان است، ولی تعدیل‌هایی هم مطابق اعلام سازمان برنامه و بودجه در جهت افزایش قیمت به آنها اصابت می‌کند.

به گزارش تسنیم، تا حدود پانزده ماه بعد دیگر خبر خاصی از معاون وزیر راه و شهرسازی نبود تا اینکه وی در اقدامی دیرهنگام اظهارات سال 98 خود درباره قیمت تمام شده واحد‌های طرح ملی مسکن را به طور اساسی اصلاح کرد.

وی بهمن 99 در این باره گفت: از ابتدای شروع طرح ملی مسکن تمام تلاش این بوده که این طرح با بهای‌تمام شده پایین و کیفیت مناسب تکمیل شود لذا پس از بررسی های بعمل آمده و تجربیاتی که از طرح‌های پیشین وجود داشت اقدام یکپارچه‌ای انجام شد و برای قیمت مسکن ملی به یک نظم خاص در کل استان‌ها رسیده‌ایم.   

وی تاکید کرد: تاکنون در هیچ مصوبه‌ای در خصوص قیمت نهایی این طرح صحبت نشده لذا این پروژه از قیمت ثابتی برخوردار نیست و براساس فهرست‌بها تعیین می‌شود!

به گزارش تسنیم، اواخر بهمن ماه سال 99 معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با استناد به نرخ تعدیل سه ماهه چهارم سال 99 سازمان برنامه و بودجه  اعلام کرد: قیمت هر مترمربع واحد مسکونی این طرح از 2 میلیون و 770 هزار تومان به 4 میلیون و 958 هزار تومان افزایش یافته است.

یعنی اگر مساحت واحد‌های طرح ملی مسکن را 100 مترمربع در نظر بگیریم هزینه تمام شده آن حدود 500 میلیون تومان به قیمت اواسط زمستان سال گذشته خواهد بود.

واقعیت آن است که مسئولان وزارت راه و شهرسازی در دولت حسن روحانی تمایلی به اعلام قیمت تمام شده واحد‌های طرح ملی مسکن نداشتند. تا لحظه تنظیم این گزارش نیز معاون وزیر راه و شهرسازی به جز تکذیب سود 700 میلیون تومان وام 250 میلیون تومانی کار خاصی انجام نداده است.

قرار بود وام پروژه های طرح ملی مسکن 75 تا 100 میلیون باشد، اما افزایش قیمت هزینه های ساخت باعث شد تا طبق معمول همیشگی بار تورم بر دوش متقاضیان این طرح گذاشته شود.

با توجه به اظهارات محمد اسلامی دوره بازپرداخت وام طرح ملی مسکن، 20 ساله شده که با توجه به سود 18 درصد آن متقاضی نگون بخت ماهانه حدود 4 میلیون قسط پرداخت کند. رقمی که تامین آن از عهده اقشار هدف وزارت راه و شهرسازی بر نمی‌آید، مگر اینکه سود تسهیلات به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

در مجموع بر خلاف اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی، در بحث قیمت مسکن ملی بی نظمی خاصی دیده می شود که گرفتاری های آن برای دولت سیزدهم می ماند.

تا امروز 7 درصد واحد‌های طرح ملی مسکن به مرحله افتتاح رسیده و مشخص نیست چه تعداد از این واحدها قابلیت سکونت را دارند. دولت حسن روحانی و وزارت راه و شهرسازی 93 درصد طرح مذکور را برای دولت سیزدهم باقی می گذارند.

کدخبر: 706186 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟