چند پاکبان تهرانی واکسن کرونا زده اند؟

تزریق واکسن کرونا به پاکبانان ایرانی و غیرایرانی در مناطق مختلف شهرداری تهران همچنان ادامه دارد.

به گزارش رکنا و به نقل از همشهری، اعداد و آمار تزریق‌ واکسن کرونا تا زمانی که مرحله اول کار به پایان نرسد، کامل نمی‌شود؛ با این حال می‌دانیم که پاکبان ها واکسن می‌زنند؛ چه کارگران رسمی شهرداری باشند و چه اتباع افغانستانی که پیمانکاران رسما آنها را به‌کار گرفته‌اند. تزریق براساس فهرستی که شهرداری ارائه می‌کند، انجام می‌شود و به‌گفته مسئولان شهری پاکبانان افغانستانی که مدارک هویتی و اقامتی دارند هم در این فهرست قرار می‌گیرند.

چند روز پیش غلامحسین محمدی، مشاور شهردار تهران در صفحه توییتر خود نوشت: «رفع مشکل تزریق واکسن به تمامی پاکبانان اتباع غیرایرانی در حال پیگیری است. حتی در بعضی مناطق با توجه به کارت سبز اقامت، این واکسیناسیون انجام شده است. ان‌شاءالله برای سایرین هم انجام خواهد شد.»

او همزمان فهرستی را منتشر کرد که بخشی از اسامی پاکبانان افغانستانی را نشان می‌داد. در همین زمان رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت:‌ «براساس پیگیری‌ها و آمار ارائه شده تعداد نیروهای خدمات شهری و کسانی که احتمال ابتلای آنها به کرونا بالاست، حدود ۵۵ هزار نفر هستند که از این تعداد بیش از 1600 نفر تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند.»

زهرا صدراعظم‌نوری افزود: «عمده روند واکسیناسیون پاکبانان در مناطق ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، 8، 9و ۱۳ است و در برخی مناطق جنوبی واکسنی تزریق نشده است.»

یکی دیگر از بخش‌های مرتبط با شهرداری که به واکسن نیاز دارد، رانندگان تاکسی‌ها هستند که بیشترین آمار فوت بر اثر کرونا را داشتند. واکسن‌های تزریق شده به پاکبانان در روز‌های گذشته محصول کشور‌های چین و هند بود و 3دانشگاه شهیدبهشتی، علوم‌پزشکی ایران و علوم‌پزشکی تهران کار توزیع‌ آنها را انجام می‌دهند. احتمالا در روز‌های گذشته بخش بیشتری از پاکبانان واکسینه شده‌اند که هنوز اطلاعات مرتبط با آنها منتشر نشده است، اما پاکبانان به‌عنوان کسانی که در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند در اولویت‌های تزریق واکسن قرار گرفته‌اند.

واکسیناسیون پاکبانان شرق

رئیس مرکز بهداشت شرق تهران با اشاره به اینکه واکسیناسیون پاکبانان شرق تهران در حال انجام است، گفت: روند واکسیناسیون در شرق تهران، شامل مناطق ۱۲، ۱۳، ۱۴و ۱۵ می‌شود و تبعیضی میان پاکبانان ایرانی و اتباع بیگانه وجود ندارد.

امیرعلی فریدون‌فر، افزود: واکسیناسیون پاکبانان مناطق ۱۳، ۱۴ و ۱۵ به اتمام رسیده است و واکسیناسیون پاکبانان منطقه ۱۲ تا اواخر هفته به پایان خواهد رسید. ممکن است برخی از پاکبانان در روز تزریق در محل حضور نداشته باشند، اما در نهایت همه این عزیزان واکسینه می‌شوند. او ادامه داد: اگر پاکبانان افغانستانی کارت اقامت و مدارک هویتی مستند داشته باشند و توسط خدمات شهری هر منطقه وضعیت آنها تأیید شده باشد، همچون پاکبانان ایرانی به آنها نیز واکسن تزریق می‌شود که این روند در حال انجام است.

رئیس مرکز بهداشت شرق تهران درباره نوع واکسن تزریق شده به پاکبانان هم گفت: واکسن بهارات بیوتیک هند به پاکبانان تزریق شده است. این واکسن از نوع ویروس کشته شده بوده و واکسن مناسبی محسوب می‌شود. دوز دوم واکسن بهارات بیوتیک ۲۸ روز بعد تزریق خواهد شد و در زمان مقرر براساس فهرست خدمات شهری شهرداری انجام خواهد شد.

واکسیناسیون پاکبانان شمال تهران

معاون درمان و کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت شمیرانات نیز گفت: واکسیناسیون در حضور مسئولان دانشگاه، شهرداری و نواحی و پیمانکاران انجام شد و مجموعا ۲۵۰‌پاکبان واکسینه شدند که از این میزان ۱۱۰‌پاکبان ایرانی و ۱۴۰‌پاکبان از اتباع بیگانه بودند.

حسن‌پور، معاون درمان و کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت شمیرانات هم در گفت‌وگو با پایگاه خبری شهر از انجام واکسیناسیون کرونای پاکبانان در مناطق فشم، لواسانات، میگون و شمیرانات خبر داد و گفت: واکسیناسیون در حضور مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی، شهرداری و نواحی و پیمانکاران انجام شد و تا امروز مجموعا ۲۷۹ نفر از پاکبانان واکسینه شدند که از این میزان قریب به 110نفر پاکبان ایرانی و مابقی از اتباع بیگانه بودند.

حسن‌پور گفت: همه پاکبانان ایرانی و اتباع بیگانه بالای ۱۸ سال با واکسن چینی سینوفارم واکسینه شدند. دوز دوم واکسن نیز ۴ هفته آینده به پاکبانان تزریق خواهد شد.

معاون درمان و کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت شمیرانات افزود: پیمانکاران مدارک هویتی پاکبانان را به حراست مرکز بهداشت شمیرانات تحویل داده و سپس احراز هویت آنان انجام شده و پس از آن واکسیناسیون صورت می‌گیرد.

بهشت زهرا، پسماند و مناطق

بنا بر اطلاعاتی که تا روز 14 اردیبهشت 1400 روی سایت شفافیت قرار گرفته است 1607 نفر از کارکنان شهرداری تهران واکسن زده‌اند. جدول زیر «فهرست دریافت‌کنندگان واکسن کوویدـ 19در شهرداری تهران» شامل 2 سازمان و تعدادی از مناطق که در آنها تزریق واکسن کرونا انجام شده است را نشان می‌دهد.

این اطلاعات تنها بخشی از مجموع واکسن‌های تزریق شده در شهرداری تهران است و ارقام مربوط به مناطقی مانند منطقه 6در آن وجود ندارد، اما شفاف‌سازی در این زمینه می‌تواند الگویی برای دیگر سازمان‌ها باشد که کارکنانی در اولویت‌ برنامه تزریق واکسن دارند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 684661 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟