واکسن های کرونا وارداتی برای کادر درمان کافی نیست

واکسن کرونا به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری برای کادر درمان کافی نیست.

به گزارش رکنا، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا، با اشاره به موضوع متوقف شدن تزریق واکسن استرازنیکا در چند کشور، بیان کرد: وقتی می‌گویند هر واکسنی باید نتایج فاز سه خود را مشخص کند، این آزمایش باید روی چندین هزار نفر صورت گیرد و واکسن استرازنیکا هم روی چندین هزار نفر تست شده است.

وی ادامه داد: حال یک سری عوارض وجود دارد که وقتی واکسن تزریق شود، احتمال بروز آن است که اگر میزان بروز آن بالا باشد، مانع از تزریق واکسیناسیون عمومی می‌شوند.

قانعی افزود: اما وقتی رسانه‌ها به این موضوع می‌پردازند باید صبر کنیم تا تحلیل داده‌ها مشخص شود، یعنی بررسی شود که عوارض‌ها به واکسن مربوط است یا سیستم ایمنی افرادی که واکسن تزریق کردند دچار نقص‌هایی بوده است.

وی گفت: تا وقتی که نتایج و تحقیقات مشخص نکند این عوارض به دلیل مصرف واکسن بوده، نمی‌توان مانع از واکسیناسیون شد، چون یک موضوع هم این است که شرکت‌ها و کمپانی‌ها تلاششان بر این است دیگری را از صحنه حذف کنند تا خودشان جلو بروند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در مورد وضعیت توزیع واکسن در کشور، افزود: واکسیناسیون در کشور یک کار اجرایی است و علمی نیست، اما آن چیزی که در ایران وارد شده کاملا مشخص است و عدد واردات هنوز برای نیاز کادر درمان کفایت نمی‌کند.

وی در مورد مصرف پلاسما در کشور، بیان کرد: فعلا پلاسمایی که از بیماران بهبودیافته‌ی کرونا، دریافت می‌شود برای مقابله با کرونا مصرف خواهد شد، ولی از پلاسما، آلبومین و آی جی جی جدا می‌شود و مصرف‌هایی دارد که با توجه به اینکه در حال حاضر کارخانه‌های مربوط به آن در ایران راه اندازی شده، اگر پلاسما به آنها برسد، خیلی از نیازهایمان حل می شود.

قانعی در پایان گفت: بنابراین مهم فقط پلاسما نیست بلکه موادی است که از پلاسما می‌گیرند که خیلی کارگشا خواهد بود و برای بیماری‌هایی که کمبود آلبومین دارند، مورد نیاز است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 671574 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟