سطح حفاظت تالاب قره قشلاق بناب به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت

تالاب قره قشلاق بناب با ارتقای سطح به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

به گزارش رکنا، حسن عباس‌نژاد در مراسم روز جهانی تالاب و پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، گفت: دخالت‌های انسان در طبیعت و محیط زیست، موجب تسریع و تشدید فرآیند تغییرات اقلیمی شده که تهدیدی جدی برای حیات انسان است.

وی افزود: حفاظت محیط زیست باید مورد توجه بیش از پیش تحلیلگران و برنامه ریزان قرار گیرد، چرا که مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی حتی سیاسی مثل حلقه‌های زنجیر به همدیگر متصل هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه آب نیز متاسفانه جزو ۲۰ کشور دنیا با کمبود فیزیکی آب هستیم، ادامه داد: حدود ۹۵ درصد آب در حوزه کشاورزی و صنعتی مصرف می‌شود که بهره وری بسیار پایینی دارد و هزینه آب مصرفی بیشتر از سودی است که از ناحیه برداشت محصولات کشاورزی، حاصل می‌شود.

عباس‌نژاد افزود: بر اساس برآوردی که در سال 1393 انجام شد، ارزش محصولات تولیدی کشاورزی از محل دامنه‌های سهند تا مرز ایران- ترکیه نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار بود و این در حالی است که ارزش آب مصرفی برای تولید این محصولات چند برابر آن است؛ لذا باید به سمت کشاورزی پایدار و اقتصادی با محاسبه ارزش آب مصرفی پیش برویم.

وی همچنین با اشاره به مشکلات جاری حوزه‌های آب، هوا، خاک، توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن، راهکار برون رفت از این مشکلات را تفکر تیمی و مشارکت اجتماعی دانست و افزود: آینده اقتصادی و اجتماعی ما به مسائل زیست محیطی گره خورده است و امروز شاهد ۲.۵ میلیارد تن فرسایش خاک در کشور هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ۲۹ کانون گرد و غبار فعال در کشور شناسایی شده است، اضافه کرد: بزرگ‌ترین کانون بیابان زایی نیز بین استان‌های آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی به وسعت دریاچه ارومیه قرار گرفته بود که در سال‌های اخیر با تلاش دولت، مسئولان استان‌های حاشیه دریاچه ارومیه و مشارکت خوب مردم، شاهد احیای دریاچه و رفع این تهدید هستیم؛ البته همچنان باید مراقب این اکوسیستم شکننده باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود 27 تالاب در سطح استان، گفت: دو تالاب قره قشلاق بناب و تالاب بین المللی قوری گول، مهم‌ترین آن‌ها هستند و عدم تخصیص حقابه تالاب‌ها، علت خشکی آن‌ها سطح دنیا و کشور است.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ و نگهداری حق آبه تالاب قره قشلاق، اظهار کرد: این تالاب علاوه بر تلطیف آب و هوا، از شوری آب‌های زیر زمینی جلوگیری می‌کند و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اقدامات لازم برای ارتقای سطح حفاظتی تالاب قره قشلاق را در دستور کار خود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با استفاده از معیشت‌ جایگزین، از مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی جلوگیری کرد.

عباس‌نژاد با قدردانی از تلاش‌های انجام شده در راستای احیای دریاچه ارومیه، بیان کرد: قانونگذار، ۱۴ دستگاه را به‌صورت مستقیم موظف به حفاظت و حمایت از محیط زیست کرده و ما نیز در تدوین استراتژی‌های توسعه استان به شدت نیازمند توجه این دستگاه‌ها هستیم.

فرماندار بناب نیز در این مراسم، با اشاره به روز جهانی تالاب، اظهار کرد: تالاب‌ها به عنوان یکی از اکوسیستم‌های فعال و حیاتی بر روی زمین نقش بسزایی در بقای زندگی و حفاظت از محیط زیست ایفا می‌کنند.

به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، شهریار فتحی گرامیداشت این روز را فرصتی مغتنم برای جلب توجه افکار عمومی به موضوع تالاب، در صیانت و حفاظت از آن‌ها عنوان کرد.

وی افزود: وجود تالاب قره قشلاق به عنوان بزرگ‌ترین تالاب اقماری دریاچه ارومیه با مساحت بیش از ۲۸ هزار هکتار و انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در شهرستان، زمینه مناسبی برای جذب و رونق بخشی به صنعت گردشگری است./ایسنا  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 657781 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟