احیای 70 درصد از تالاب های کشور

تالاب های کشور به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست تا 70 درصد احیا شده اند.

به گزارش رکنا، احمد لاهیجان زاده اظهار داشت: از مساحت سه میلیون هکتاری تالاب های کشور ۱.۴ میلیون هکتار در کنوانسیون رامسر تالاب ها ثبت شده است که ۲۵ مجموعه تالابی را شامل می شود.

وی بیان کرد: تعدادی از این تالاب ها منشا گرد و غبار هستند و اگر آب خود را از دست دهند به سرعت می توانند تبدیل به کانون گرد و غبار شوند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اقداماتی که دولت برای حفاظت از تالاب ها آغاز کرده برگرفته از قانون مصوب مجلس بود، اظهار کرد: تکلیفی برعهده دولت در برنامه ششم گذاشته شده بود که باید ۲۰ درصد تالاب ها احیا می شد و مشکلات ناشی از گرد و غبارهم گریبان بسیاری از استانها را در بر گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه دولت عزم بسیاری به خرج داد تا بتواند با این قضایا مقابله کند، افزود: طرح احیای دریاچه ارومیه یکی از کارهای جمعی بود که در مقیاس ملی در حال اجراست و همزمان کار مقابله با گردو غبار با محوریت احیای تالابها را شروع کرد که بسیار تاثیر گذار بود.

وی افزود: تمام انهار و رودخانه های منتهی به تالاب ها در این راستا لایروبی شده و هر ساله اعتباری برای استمرار لایروبی ها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: کار دومی که صورت گرفت تعیین حق آبه تالابها بود که نزدیک به ۳۰ تالاب و رودخانه منتهی به تالاب به وزارت نیرو معرفی شد.

معاون دریایی و تالابها سازمان حفاظت محیط زیست کشور طی سفر دو روزه خود به آذربایجان غربی از روند اجرایی طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه در جنوب استان و تصفیه خانه های ارومیه و محیط بانی رشکان که مرکز آینده پژوهی درآن احداث می شود بازدید کرد./ایرنا  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 655914 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟