لزوم توسعه سوخت پاک در 5 سال آینده / دولت الکترونیک ترددها را کاهش می دهد

آلودگی هوا امسال آنقدر زیاد بود که استانداران را به فکر تعطیلی شهرها بیندازد. چرا که آلودگی هوا و کرونا با هم آمار مرگ و میر ایران را افزایش می دادند.

نماینده کنسرسیوم‌ دانشگاه های برتر با اشاره به اینکه تهران دارای الگوی رفتاری متفاوت نسبت به سایر کلانشهرها است، اظهار کرد: تهران یکی از شهرهایی است که رفتار غیرعادی دارد.

به گزارش رکنا، محسن ناصری اظهار کرد: در تهران اتوبوس‌های فرسوده باید جایگزین شوند. معاینه فنی تاکسی ها، وانت ها، مینی بوس‌ها و اتوبوس‌ها ارتقا یابد. منابع ثابت باید کاهش یابند، هدایت و بازیافت شوند. بخار بنزین مورد توجه قرار گیرد. گاز طبیعی باید با سوخت مایع جایگزین شود، برنامه تعمیر صنایع با جدیت پیگیری شود، تمامی منازل از شیر ترموستاتیک رادیاتور استفاده کنند و آلاینده‌ها باید پایش و مدیریت شود.

وی یادآور شد: در بعضی شهرها تغییر مکان‌ها تاثیر قابل ملاحظه ای داشته است. لازم است طرح «کهاب» (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) در تمام شهرها پیگیری شود.

نماینده کنسرسیوم‌ دانشگاه‌های برتر در مراسم رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوا با تاکید بر اینکه دغدغه‌های متفاوت در هر شهر برای منابع ثابت و متحرک وجود دارد، اظهار کرد: در شهر کرج میزان انتشار مونواکسیدکربن بالاست که نشاندهنده وضعیت احتراقی و خودرویی آنجاست. در شیراز باید جایگزینی سواری های شخصی بالاتر از ۲۰ سال و جایگزینی وانت‌های بالاتر از ۱۵ سال صورت گیرد همچنین لازم است از کاتالیست در سواری‌های شخصی و تاکسی‌ها استفاده شود. انژکتوری کردن موتورها نیز یکی دیگر از اقداماتی است که باید در شیراز انجام شود.

وی افزود: در حوزه منابع ثابت باید طرح‌ «کهاب» پیگیری و نیروگاه حافظ به سیکل ترکیبی تبدیل شود. تجهیزات کنترل در کوره‌های گچ بری به کار گرفته و مشعل نیروگاه تعویض شود همچنین لازم است کارخانه‌های سیمان، روغن نباتی، لاستیک‌ دنا و پشم شیشه جابجا شوند.

ناصری با اشاره به اینکه پتانسیل بهبود در شهر اصفهان با توجه به پیچیدگی استقرار صنایع در این شهر نزدیک ۷۵ درصد است، گفت: وزارت کشور باید اقدامات مورد نیاز را در نظر گیرد و هماهنگی اقدامات توسط نمایندگان نقش زیادی در حل معضل هوا دارد.

وی تاکید کرد: همه چیز را نمی‌توان با فناوری بهبود داد اما با فناوری می‌توان قدم‌های بزرگی را برداشت. وسایل نقلیه شهری نقش مهم و سهم عمده در آلودگی هوا دارند بنابراین دولت الکترونیک می‌تواند ترددها را کاهش دهد. موضوع توسعه جدی در به کارگیری سوخت پاک (پاک‌تر) بسیار مهم است و درپنج سال آینده باید جهشی صورت گیرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 652850 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟