چند میلیون کارگر چینی زیر خط فقر قرار گرفتند

به گزارش رکنا، برای اولین بار در دهه گذشته، هیچ کدام از استان‌های کشور چین، افزایش دستمزد در سال جاری را عملی نکردند. همچنین خبرها حاکی از آن است که کارگران چینی حداقل دستمزد تعیین شده را در بیشتر استان‌های این کشور دریافت می‌کنند.

سال ۲۰۱۹، پیش از شیوع کرونا ، حداقل دستمزد کارگران در سه استان «فوجیان»، «نینگ‌شیا» و «گوانگشی» از سوی مسئولان محلی چینی تعیین شد. سال ۲۰۲۰، جلسات مذاکرات مزدی در این استان‌ها برگزار نشد و دریافتی کارگران بر مبنای همان دستمزد سال گذشته است.

یکم ژانویه سال ۲۰۲۰، مقامات محلی استان فوجیان، مبلغ ۱۸۰۰ یوآن را به عنوان حداکثر دستمزد کارگران چینی درنظر گرفتند. در آغاز ماه مارس، مقامات مسئول در استان‌ نینگ‌شیا نیز مبلغ ۱۶۶۰ یوآن را به عنوان حداکثر دستمزد دریافتی کارگران تعریف کردند. روز نخست ماه مارس، مقامات استان گوانگشی، مزد کارگران را ۱۳۰ یوآن افزایش دادند و حداکثر دریافتی کارگران به مبلغ ۱۸۱۰ یوآن رسید.

جولای ۲۰۲۰، شهرداری پکن گزارشی در خصوص «تنظیم حداقل دستمزد برنامه‌ریزی شده» منتشر کرد. این نهاد در گزارش خود نوشت: این روزها، اقتصاد و تمامی اعضای جامعه تحت تاثیر ویروسی به نام کووید 19 هستند. دستمزد دریافتی سال جاری، همچون گذشته معادل ۲۲۰۰ یوآن است. کارگران چینی که در شهرداری «شانگهای» فعالیت می‌کنند، ۲۴۸۰ یوآن در ماه مزد می‌گیرند که بیشترین میزان حداقل دستمزد است. ماه ژوئن، مقامات محلی در این شهر اعلام کردند، دستمزد سال جاری افزایش نخواهد یافت.

مقامات محلی در شهر «شنزن» نیز با تبعیت از مقامات پکن و شانگهای اعلام کردند، مزد سال جاری تغییر نخواهد کرد و دستمزد همان ۲۲۰۰ یوآن خواهد بود.

در سال ۲۰۰۸ هم کارگران چینی این شرایط را در دوران «بحران مالی جهانی» تجربه کرده بودند. آن زمان وزارت منابع انسانی و تامین اجتماعی جمهوری خلق چین توقف موقت افزایش حداقل دستمزد را اعلام کرد. کارگران چینی یک سال افزایش حقوق نداشتند ولی با بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش نرخ تورم، افزایش دریافتی را مطالبه کردند. فوریه ۲۰۱۰، استان «جیانگ‌سو» در ساحل شرقی این کشور، یکی از پیشگامان افزایش مزد کارگران بود و دریافتی آنها را حدود ۱۲ درصد افزایش داد.

اما کارگران چینی امروز نسبت به تعویق افزایش دستمزد اعتراض دارند و معتقد هستند کاهش درآمد آنها غیرمنصفانه است. به نظر می‌رسد، نرخ بیکاری رسمی شهری چین در ماه نوامبر ۵.۲ درصد کاهش‌یافته با این تفاسیر، نرخ بیکاری جوانان در چین همچنان بالاست و میلیون‌ها کارگر نمی‌توانند هزینه‌های زندگی خود را با دریافتی فعلی تامین کنند.

دولت چین باور دارد، اقتصاد این کشور تحت تاثیر پیامدهای ناشی از ویروس کروناست ولی توانسته نرخ تورم را مهار کند. مسئولان چینی باور دارند سطح درآمد فعلی کارگران پاسخگوی نیازهای روزمره آنها هست ولی کارگران نظر مخالفی دارند و می‌گویند بیش از گذشته، نیاز به افزایش دستمزد احساس می‌شود./ایلنا  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642359 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟