ابتلای 12.5 میلیون نفر در کشور به اختلالات روانی

رکنا اجتماعی: علی اسدی، معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، با بیان اینکه سطح سواد سلامت روان مردم باید افزایش یابد می‌گوید: بر اساس آخرین پیمایش ملی سلامت روان در کشور، از میان جمعیت 15 تا 64 سال یعنی حدود 50 میلیون نفری که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، 23.6 درصد از اختلالات روانپزشکی رنج می‌برند. بدین معنا که در یک جمعیت 50 میلیون نفری حدود 12.5 میلیون نفر به بیماری‌های روانپزشکی مبتلا هستند یا در دوره‌ای از زندگی خود این بیماری‌ها را تجربه کرده‌اند.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت می‌افزاید: پژوهش‌ها نشان می‌دهد از میان 12.5 میلیون بیمار، در حدود 12.7 درصد به اختلال افسردگی مبتلا هستند و حدود 14.6 درصد به اختلالات اضطرابی که دسته‌ای گسترده از انواع بیماری‌ها به شمار می‌آید، اختصاص دارد. از این رو می‌توان گفت رتبه نخست بیماری‌های روانپزشکی این گروه سنی در اختیار اختلالات افسردگی است.
وی با تأکیدبر اینکه عوامل ایجاد استرس یا همان استرسورها در کشور ما زیاد است، اظهار می‌کند: سلامت روان بشدت با مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در ارتباط است. مسائلی مانند ترافیک، تحریم‌ها،حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل اخیر و حتی نوسانات بازار ارز در میزان سطح استرس افراد جامعه نقش دارد. در چنین شرایطی و در حالی که برخی عوامل استرس زا قابل پیش‌بینی نیست به نظر می‌رسد افزایش سواد سلامت روان در جامعه می‌تواند سدی باشد برای مقابله با اختلالات روانپزشکی.
اسدی در ادامه می‌گوید: سطح سواد سلامت روان در کشور که می‌تواند به خود مراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های روانپزشکی منجر شود، نسبت به سطح سواد سلامت کلی در جامعه ما پایین است. بسیاری از مردم نمی‌دانند وقتی خلق‌شان تغییر می‌کند یا بدون دلیل دچار دلشوره و اضطراب می‌شوند یعنی سلامت روان آنها دچار اختلال شده است.
برای مثال عده زیادی از مبتلایان به وسواس خود را بیمار نمی‌دانند این درحالی است که وسواس یک بیماری بسیار ناتوان کننده است و تنش‌های روحی و خانوادگی بسیاری ایجاد می‌کند. افزایش دانش سلامت روان به تک تک افراد جامعه کمک می‌کند تا هنگام مشاهده نشانه‌های اختلالات روانی در خود یا اطرافیان‌شان به متخصص مراجعه کنند و از شدت یافتن بیماری و بروز عوارض آن پیشگیری کنند.
وی حرکت به سوی ارتقای سلامت روان جمعیت عمومی را یکی از مهمترین اهداف وزارت بهداشت عنوان می‌کند و می‌افزاید: کارشناسان سلامت روان یکی از مهمترین و اثر‌گذار‌ترین مهره‌ها برای افزایش دانش سلامت روان در جامعه هستند. این درحالی است که تا سال 93، کارشناس سلامت روان که در مراکز بهداشت مستقر باشد و به مردم خدمات سلامت روان ارائه دهد نداشتیم.
در واقع از سال 63 تا سال 93، خدمات سلامت روان توسط بهورزان در مراکز روستایی ارائه می‌شد اما در سطح شهرها این برنامه‌ها وجود نداشت. از سال 93 که طرح تحول سلامت مطرح شد کارشناسان سلامت روان به تیم پزشکی حاضر در مراکز خدمات جامع سلامت شهرها اضافه شدند. وظیفه این گروه آموزش و انجام مداخلات و درمان‌های غیر دارویی برای پیشگیری از بروز اختلالات روانپزشکی است. در حقیقت با ورود این کارشناسان به نظام سلامت، خدمات سلامت روان در دسترس همه اقشار جامعه قرار گرفت و افراد بیشتری تحت پوشش قرار گرفتند که این یک دستاورد بزرگ برای نظام سلامت محسوب می‌شود.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد طی 25 سال تعداد روانشناسان شاغل، در مجموع به 400 نفر هم نمی‌رسید اما با اجرای طرح تحول سلامت این تعداد به حدود 2000 نفر کارشناس ارشد روانشناسی رسید.
وی خدماتی را که توسط این کارشناسان ارائه می‌شود را چنین توضیح می‌دهد شناسایی و غربالگری فعال مواردی که دارای اختلالات روانشناسی و اعتیاد هستند و ارجاع آنها به کارشناس سلامت روان و پس از آن به پزشک عمومی فعالیتی است که با رویکرد آموزش، پیشگیری و مداخله انجام می‌شود. خدمات مشاوره‌ای و آموزشی شامل آموزش به والدینی که دارای کودکان 2 تا 12 سال هستند و همچنین والدینی که فرزندان 12 تا 18 ساله دارند نمونه‌ای دیگر از این خدمات است. آموزش مهارت‌های زندگی با تأکید بر مدیریت استرس و پیشگیری از خشونت‌های خانگی نیز موضوع دیگری است که مورد توجه قرار گرفته است.
اسدی درپایان می‌گوید: مردم می‌توانند با مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت از این خدمات بهره‌مند شوند. از سوی دیگر همه ما باید بدانیم که انتشار اخبار ناگوار و استرس‌زا نه تنها کمک به حل مشکلات نمی‌کند بلکه سطح استرس را در جامعه بالا می‌برد و ناامیدی و بی‌اعتمادی را به مردم تزریق می‌کند و آنها را در معرض ابتلا به اختلالات روانپزشکی قرار می‌دهد. به همین دلیل باید تا حد امکان امید به زندگی را در جامعه ایجاد کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 471997 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟