شوآف حمایت از محیط زیست در شورای شهر تهران/کاشت چمن ممنوع بود یا شد؟

خبر ممنوعیت کاشت چمن در پایتخت از سوی شورای شهر تهران و برخی از اعضای آن رسانه ای شد. علی اعطا سخنگوی شورای شهر در تشریح این سیاست گفت: با توجه به اینکه همه ملزم هستیم پیرو سیاست‌های کلی کشور باشیم و در حال حاضر سیاست صرفه جویی در حوزه آب از اولویت‌ های سیاست ‌های کشور است شهرداری تهران نیز در این بخش، از چمن به عنوان گیاهی آب ‌بر استفاده نخواهد کرد تا به این ترتیب در موضوع استفاده از منابع آبی صرفه جویی انجام شود.

وی افزوده است: موضوع عدم استفاده از چمن در سیاست‌های کلان حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران از گذشته مد نظر قرار گرفته به شکلی که از سال‌های گذشته با توجه به پیش بینی کارشناسان جهت کمبود منابع آبی، کاشت این گونه در سطح تهران به حداقل رسیده بود و بیشتر از گونه‌هایی که از آب کمتری استفاده می‌کنند با هدف صرفه جویی منابع آبی در حوزه فضای سبز شهر تهران استفاده می‌شد و شهرداری تهران نیز همکاری لازم را برای کاهش مصرف منابع آبی انجام داده باشد.

اما این سیاست مرتبط به سال های قبل است که از سوی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری به مناطق 22 گانه ابلاغ شده بود. از آن سال به بعد بیشتر تمرکز شهرداری تهران بر کاشت درخت و توسعه کمربند سبز تهران استوار بود. علی‌محمد‌‌ مختاری، مد‌‌یرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، سال93 اعلام کرد‌‌ که از 5سال گذشته ممنوعیت کاشت چمن به مناطق 22 گانه شهر تهران ابلاغ شد‌‌ه است. به‌جز سال89 که آغاز ابلاغ ممنوعیت کاشت چمن بود‌‌ه، د‌‌ر سال‌های بعد‌‌ از آن نیز چنین بخشنامه‌ای مجد‌‌د‌‌ا از سوی مد‌‌یرعامل سازمان پارک‌ها ابلاغ شد‌‌ه است.

با این حال از مجموع 14 هزار هکتار فضای سبز درون شهری تهران تنها 10 درصد آن اختصاص به چمن دارد و مابقی شامل درخت و گونه های مختلف گیاهی است. در همین چارچوب در سال های گذشته از سال 84 تا 96 با توجه به سیاست های مدیریت شهری سابق سرانه فضای سبز از حدود 8 متر به 17.4 رسید که این امر گویای توسعه فضای سبز در پایتخت با سرعت بالا بود. سرعتی که از سرانه جهانی با 15 متر نیز فزونی گرفت. کمربند سبز تهران نیز به 38 هزار هکتار رسید که تنها چند درصد به تکمیل آن باقی مانده است.

در چنین فضایی بود که برخی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر و رسانه های وابسته به این طیف از قربانی شدن و قلع و قمع فضای سبز در تهران سخن می گفتند! فضای سبزی که در برف بهمن سال گذشته به خاطر ناکارآمدی مدیریت شهری جدید قربانی شد و صدها درخت شکسته شدند.

پرویز کردوانی پدر کویرشناسی ایران در سال های گذشته همیشه به مدیران شهری نسبت به کاشت چمن تذکرده داد و بارها به رسانه ها گفته بود: من در این زمینه به همه شهرداری ها و شهرداری تهران گوشزدهای لازم را کرده ام و گفته ام که چمن کاری خیانت Cheat است و به روند گرم شدن زمین کمک می کند.

این نگرانی وجود دارد که با ممنوعیت کاشت چمن در تهران که به صورت تدریجی در سال های گذشته روند کاهشی داشته، به یکباره سرانه رشد فضای سبز در تهران قربانی سیاست و شوآف شورای شهر شود. این در حالیست که برای توسعه فضای سبز جایگزینی برای چمن در نظر گرفته نشده و در بوستان ها و مناطق سبز پایتخت چمن جلوه سبز و زیبایی به مبلمان پایتخت بخشیده که در صورت حذف یکباره آن بدون جایگزین، شاهد زمین های خالی خواهیم بود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

مائده هژبری اعتراف به اشتباه کرد/ دیگر نمی رقصم! +عکس

طناب دار دور گردن اعدامی انداخته شد اما او زنده ماند!

خواننده پاپ اعدام می شود! / 5 دختر روی ادعاهایشان پافشاری می کنند!

مرد جوان هر شب با اسلحه سراغ زن همسایه می رفت و از او تمکین می خواست + فیلم

درگذشت جلال سینمای ایران شایعه بود! / من زنده ام! + فیلم

تجاوز به 10 زن و دختر جوان در برابر دوربین مخفی / شهرام دستگیر شد

فوری/ ترامپ ایران و روحانی را تهدید کرد

این دختر توسط شاه به شیخ نشین ها هدیه شد! +تصویر

3 مرد و 4 زن کودکان خیابانی را برای تجاوز خرید و فروش می کردند+عکس

زنان تنها وقتی در را باز می کردند 4 مرد را می دیدند! / در گرگان رخ داد

چه بلایی سر معصومه و سمیرا در ویلا آمد / 8 مرد به من رحم نکردند

ستوان کثیری را می شناسید؟ / او در ارس چه کرد؟! + جزییات

داماد قبل بله شنیدن از عروس اقرار وحشتناکی کرد + عکس

ماجرای کت و شلوار مارکدار معتادان خیابانی تهران!

 

کدخبر: 400372 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟