قلب هشت سیلندر پورشه در کدام خودرو می تپد؟

بنتلی در ابتدا نخستین شاسی‌بلند خود یعنی بنتایگا را با یک پیشرانهٔ W12 در سپتامبر سال 2015 معرفی کرد. حدود یک سال بعد، این سازندهٔ بریتانیایی، پیشرانهٔ 4 لیتری V8 سه توربوی دیزلی آئودی SQ7 را برای بنتایگا ارائه کرد و حالا یک موتور V8 بنزینی را هم به لیست پیشرانه‌های این اس‌یووی لوکس اضافه کرده و بنتایگا را بار دیگر با قلبی هشت سیلندر ولی این بار از نوع بنزینی معرفی کرده است.

این موتور که از نوع 4 لیتری V8 بای‌توربو است، همان پیشرانه‌ای است که در پورشه پانامرا توربو و کاین توربو بکار رفته است. این موتور 550 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور داشته و بنتایگا را ظرف 4.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رساند درحالی‌که توانای دستیابی به حداکثر سرعت 290 کیلومتر در ساعت را هم برای آن فراهم می‌کند. برای مقایسه، مدل W12 چهاردهم ثانیه زودتر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن‌هم 10 کیلومتر در ساعت بیشتر است. نیروی تولیدی این پیشرانهٔ هشت سیلندر توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند درحالی‌که 60 درصد گشتاور به محور عقب منتقل می‌گردد.

این پیشرانهٔ هشت سیلندر جدید مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور دوازده سیلندر بنتایگا دارد به‌نحوی‌که در سیکل ترکیبی تنها 11.4 لیتر بنزینی مصرف می‌کند؛ بنابراین حالا بنتایگا V8 با یک باک پُر بنزین می‌تواند تا 745 کیلومتر را طی کند. این موتور همچنین به سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها هم مجهز است که می‌تواند نیمی از سیلندرها را تنها در 20 میلی‌ثانیه و بدون آن‌که راننده متوجه شود غیرفعال کند. علاوه بر این، سیستم توقف/حرکت نیز به‌طور استاندارد برای این ماشین در نظر گرفته شده است. بنتایگا V8 به لطف پیشرانهٔ کوچک‌تر، حدود 45 کیلوگرم سبک‌تر شده است اما هنوز هم 2395 کیلوگرم وزن دارد.

بنتایگا V8 در ظاهر نیز تفاوت‌هایی جزئی با برادران W12 و V8 TDI خود دارد که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به جلوپنجرهٔ مشکی‌رنگ آن اشاره کرد. علاوه بر این، تمامی تزئینات کرومی خودرو نیز در این مدل به رنگ مشکی درآمده‌اند که نمای اسپرت‌تری به آن بخشیده‌اند درحالی‌که سر اگزوزها نیز مشابه مدل دیزلی و به شکل عدد هشت انگلیسی هستند. برای بنتایگا V8 همچنین برای اولین بار ترمزهای کربن سرامیکی به‌صورت سفارشی ارائه شده است. این ترمزها که در جلو 440 میلی‌متری با کالیپرها 10 پیستونه و در عقب 370 میلی‌متری هستند، بزرگ‌ترین ترمزهایی محسوب می‌شوند که تاکنون در یک بنتلی نصب شده و همچنین بزرگ‌ترین ترمزهای جلو در یک خودروی تولیدی هم بشمار می‌روند. از دیگر ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فرد بنتایگا V8 نیز می‌توان به کالیپرهای ترمز قرمزرنگ و رینگ‌های 22 اینچی پنج پرهٔ جدید اشاره کرد.

همراه با پیشرانهٔ جدید، بنتلی برای کابین بنتایگا V8 نیز تریم‌های جدیدی را ارائه کرده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به تریم فیبر کربنی اشاره کرد. علاوه بر این غربیلک فرمان چوبی یا چرمی هم برای این اس‌یووی لوکس قابل سفارش است. همچنین برای این ماشین امکان سفارش سیستم صوتی پریمیوم 1950 واتی Naim با 18 بلندگو هم وجود دارد که قدرتمندترین سیستم صوتی در این کلاس محسوب می‌شود. یکی دیگر از آپشن‌های قابل سفارش برای بنتایگا سیستم سواری پویای بنتلی است که در اصل یک تکنولوژی کنترل الکترونیکی فعال بادی رول بوده که از سیستم الکتریکی 48 ولت و همین‌طور تعلیق بادی چندحالتهٔ استاندارد خودرو استفاده می‌کند.

انتظار می‌رود بنتایگا V8 قیمت کمتری نسبت به نسخهٔ W12 داشته باشد اما مطمئناً آن‌قدر ارزان نخواهد بود که برای بسیاری از افراد، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تلقی شود چراکه ممکن است این خودرو یک اس‌یووی لوکس با موتوری کوچک‌تر باشد اما هنوز هم یک بنتلی است؛ اما علاوه بر پیشرانهٔ اصلی W12 و موتورهای V8 دیزلی و بنزینی، قرار است برای بنتایگا یک قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی هم ارائه گردد. انتظار می‌رود این مدل از قوای محرکهٔ هیبریدی پورشه پانامرا E-Hybrid استفاده کند که شامل یک پیشرانهٔ 2.9 لیتری V6 به همراه یک موتور الکتریکی می‌شود. بنتایگا پلاگین‌هیبریدی در نمایشگاه ژنو 2018 در ماه مارس معرفی خواهد شد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 347614 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟