تعداد کودکان کار ایرانی در کشور

کودکان کار ایرانی در کشورمان حدود 62 درصد این قشر را تشکیل می دهند. یک مددکار اجتماعی وضعیت کودکان کار در ایران را تشریح کرد. پیرخندان اعلام کرد بیش از 60 درصد از کودکان کار در ایران از هموطنان خودمان هستند. این مددکار اجتماعی گفت: قوانین زیادی در بخش داخلی و بین المللی برای مقابله با کودکان کار وجود دارد که نیازمند ضمانت اجرایی است.

به گزراش رکنا، پریسا پیرخندان، مددکار اجتماعی با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد بهزیستی و کودکان کار در خیابان گفت: تفکیک قائل شدن بین کودکان کار و کودکان خیابانی با توجه به اینکه وضع متفاوتی دارند، ضروری است.

وی افزود: در زمینه کودکان کار که در خیابان‌ها کار می‌کنند، بر اساس پژوهش‌های انجام شده در مرکز تحقیقات رفاه دانشگاه علوم بهزیستی تعداد کودکان کار در سال ۹۵ برابر ۴۶ درصد ایرانی و ۵۳ درصد کودکان اتباع افغانی بوده که در سال ۹۹ تعداد کودکان ایرانی ۶۲.۵ درصد و کودکان اتباع ۳۷.۵ درصد شده است.

این مددکار اجتماعی ادامه داد: طرح حمایتی آموزشی، توانمندسازی کودک و خانواده سازمان بهزیستی جزو طرح‌های خوب، کارآمد و موفق است که به دلیل مشارکت نهاد‌های مدنی و دولت شکل گرفته و به شکل اصولی پیش می‌رود و مددکاران طی یک دوره ۵ ساله طرح توانمندسازی را انجام می‌دهند.

وی افزود: بیشترین نقد ما به طرح جمع آوری کودکان کار بهزیستی که با همکاری شهرداری انجام می‌شود، است چرا که این طرح رویکرد ضربتی دارد و در این طرح کودکان را دستگیر و به مراکز نگهداری که با توجه به شرایط کرونا اغلب مراکز بسته‌ای هم هستند منتقل و ۲۱ روز در آنجا نگهداری می‌کنند.

پیر خندان با تاکید بر ضرورت داشتن رویکرد کودک محور در سیاستگذاری‌های کلان گفت: قوانین زیادی در بخش داخلی و بین المللی برای مقابله با کار کودکان وجود دارد که نیازمند ضمانت اجرایی است.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟