تکدی‌گری در کرمانشاه کاملا سازمان یافته است/ جمع آوری بیش از 2 هزار معتاد متجاهر

به گزارش خبرنگار رکنا از کرمانشاه، علی شعبانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه امروز در نشست خبری با جمعی از خبرنگاران که در سالن شهید سلیمانی استانداری برگزار شد، به سه حوزه تخصصی این معاونت در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرهنگی اشاره کرد.

وی افزود: در این حوزه پنج مدیرکل در اداره‌کل های امنیتی، سیاسی، اجتماعی، اتباع و پدافند غیرعامل مشغول به فعالیت هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در تشریح وظایف حوزه امنیتی به مرزها، اربعین، برقراری امنیت و... اشاره و بیان کرد: کرمانشاه، به‌عنوان استانی مرزی و اصلی‌ترین راه سفر به عراق و زیارت عتبات عالیات مطرح بوده است.

شعبانی در حوزه اجتماعی و فرهنگی با یادآوری جنگ ایران و عراق و خالی شدن پنج شهرستان مرزی کرمانشاه از سکنه و مهاجرت آن‌ها به سمت مرکز استان، افزود: این مهاجرت‌ها سبب تقابل فرهنگی، رشد بیکاری، آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی شد.

وی در ادامه نقش حوزه اجتماعی و فرهنگی در مدیریت را راهبردی توصیف کرد و ادامه داد: متأسفانه دولت‌های قبلی توسعه را در مناطق مرزی نمی‌دیدند، توسعه مربوط به مرکز کشور بود و همین موضوع سبب شده که هنوز هم برخی از شهرهای مرزی استان رونقی برای زندگی نداشته باشد، همانند نفت‌شهر که خالی از سکنه است.

شعبانی به توجه استان به پنج آسیب اجتماعی در حوزه‌های اعتیاد، طلاق، خودکشی، حاشیه‌نشینی، مفاسد اخلاقی، گفت: برای کار در حوزه آسیب‌های اجتماعی از تاریخ اسفندماه 1401، نیازمند یک‌سری زیرساخت‌ها بودیم به عنوان مثال فضای مجازی به عنوان زیست‌بوم مجازی در استان رها بود و متولی نداشت.

DSC01673

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: به منظور بالا بردن سواد رسانه‌ای در استان هماهنگی‌های لازم برای داشتن متولی فضای مجازی صورت گرفت.

وی همچنین اشاره‌ای به تشکیل مجمع خیرین استان کرمانشاه داشت و گفت: موسسه خیریه حمایت از کودکان با مادرزادی (محکم) به واسطه همین مجمع در استان راه‌اندازی شد.

شعبانی در بحث معتادان متجاهر به وجود 5 هزار معتاد متجاهر در استان اشاره کرد و گفت: با شروع کارها در بحث کمپ‌های ماده 16 و اردوگاه صیانت از معتادان، حدود 2 هزار و 500 معتاد متجاهر در سطح استان جمع‌آوری شد که نقش چشم‌گیری در کاهش سرقت‌های خُرد داشت.

وی ادامه داد: معتادان پس از درمان در کمپ ماده 16 برای صیانت و حرفه‌آموزی به اردوگاه کنگاور انتقال داده می‌شوند در حال حاضر 100 معتاد بهبود یافته در این اردگاه مشغول کار عمرانی و آماده‌کردن اردوگاه هستند.

معاون استاندار کرمانشاه با بیان اینکه سن اعتیاد در استان پایین آمده است، گفت: معمولا معتادان از قشر جوان است که از ورزشکار حرفه‌ای تا استادکار هنرمند در آن‌ها وجود دارد.

شعبانی درخصوص بحث مهم حاشیه‌نشینی، اظهار کرد: 36 محله حاشیه‌نشین در شهر کرمانشاه داریم که از سال گذشته در اقدامی جهادی در یکی از محلات ابتدا 150 خانه که به‌عنوان پاتوق مصرف مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گرفت، تخریب شد و قرار شده با راه‌اندازی یک مرکز بزرگ خوب فرهنگی؛ مابقی کارها پیگیری شود.

DSC01684

وی در ادامه اشاره ای هم به موضوع کودکان‌کار داشت و افزود: بهزیستی و شهرداری در این رابطه تکلیف قانونی دارد که بهزیستی در این خصوص کارهایی انجام داده، اما شهرداری به وظایف قانونی خود در قبال کودکان کار و متکدیان عمل نکرده است.

این مسئول با تاکید بر متفاوت بودن موضوع کودکان کار با کودکان خیابانی، تصریح کرد: تکدی‌گری در کرمانشاه کاملا سازمان یافته است، حتی در این رابطه پیشنهاد سلب ولایت والدین این متکدیان را به دادسرا داده‌ایم، دادسرا هم پذیرفته؛ قرار است بهزیستی این موضوع را پیگیری کند.

شعبانی در پایان، گفت: کار در حوزه اجتماعی با دستورالعمل، ابلاغیه و بخشنامه پیش نمی‌رود، نیازمند مشارکت دائمی و موثر سیاسی و اجتماعی مردم استان هستیم.

حسین مسکنه/ کرمانشاه

کدخبر: 997599 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟